Koncepcja aranżacji i multimediów, wirtualna rzeczywistość oraz kompleksowa realizacja projektu w Warszawie

Koncepcja aranżacji i multimediów, wirtualna rzeczywistość oraz kompleksowa realizacja projektu w Warszawie2019-02-13T11:56:55+00:00

Project Description

KLIENT: IZBA PAMIĘCI GENERAŁA KUKLIŃSKIEGO

Opracowanie aranżacji ekspozycji, dobór sprzętu multimedialnego oraz kompleksowe wdrożenie projektu, w tym realizacja doświadczenia na gogle wirtualnej rzeczywistości.

Współpraca z Izbą Pamięci Gen. Kuklińskiego, podobnie jak w wielu innych przypadkach, przebiegała w dwóch etapach. Pierwszym było zwrócenie się do nas Inwestora z prośbą o wykonanie koncepcji wstępnej modyfikacji istniejącej wystawy wraz z kosztorysem szacunkowym. Po jej stworzeniu nastąpił okres starania się o środki na realizację projektu. Gdy udało się je pozyskać przystąpiliśmy do drugiego etapu, którym było uszczegółowienie koncepcji i kosztów wykonania modernizacji ekspozycji. W przypadku tego projektu byliśmy w stanie pójść krok do przodu i w całości dostarczyć elementy aranżacji, wyposażenie multimedialne oraz aplikacje na ekrany dotykowe, animacje wykorzystane w projekcjach oraz grę przeznaczoną na gogle wirtualnej rzeczywistości.

Przed i po modernizacji wystawy

Od koncepcji do realizacji

Głównym założeniem przy pracy nad zmianą aranżacji było zachowanie jej wcześniejszego charakteru, który budowały mozaiki zdjęć. Jednocześnie ekspozycję należało unowocześnić i wprowadzić wyważoną ilość multimediów. Jako, że wystawa mieści się na relatywnie niewielkiej przestrzeni wspólnie z inwestorem postanowiliśmy wykorzystać, wcześniej nieużywany tunel i z jego pomocą stworzyć nową komunikację zwiedzania, wybijając kolejne drzwi. Ilość wiszących na ścianach zdjęć została zredukowana, a wszelkie materiały, które wcześniej nie były pokazywane, przeniesiono do aplikacji multimedialnych. Dzięki tym zabiegom całość aranżacji stała się mniej chaotyczna. Dodatkowo we wnękach utworzono podświetlone gabloty, na eksponaty fizyczne, usuwając poprzednie gabloty wolnostojące, co zwiększyło dostępną, wolną przestrzeń.

Po zaakceptowaniu projektu aranżacji przystąpiliśmy do realizacji. W ekspresowym tempie przygotowaliśmy projekty graficzne fototapet i wydruków, poddaliśmy obróbce materiały zdjęciowe oraz kilkadziesiąt filmów dostarczonych przez inwestora. Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy animacje. Po remoncie pomieszczenia zainstalowaliśmy sprzęt multimedialny w dedykowanych obudowach, w formie ekranów dotykowych, kiosków interaktywnych i udźwiękowionych projekcji.

Ostatnim etapem było wykonanie i oprogramowanie doświadczenia na gogle wirtualnej rzeczywistości.

U góry: wizualizacje; u dołu: realizacja

Wirtualna Rzeczywistość

Inwestor, podczas tworzenia koncepcji, przykładał szczególną uwagę do oddania emocji, które towarzyszyły niebezpiecznej działalności bohatera wystawy. Dzięki nowoczesnej technologii, którą stanowi wirtualna rzeczywistość postanowiliśmy stworzyć niezwykłe doświadczenie. Każdy zwiedzający może wcielić się w postać gen. Kuklińskiego, poczuć na karku strach i przyspieszone bicie serca podczas robienia zdjęć tajnym dokumentom szpiegowskim aparatem.

Aby osiągnąć zamierzony efekt musieliśmy stworzyć realistyczną scenę w 3d. Modele zostały opracowane na podstawie konsultacji merytorycznych, a drobne detale modyfikowane podczas pierwszych i drugich testów, by jak najlepiej oddać wnętrze wojskowego gabinetu Ludowego Wojska Polskiego. Równie ważne były odpowiednie mundury czy broń oraz różnego rodzaju akcesoria na biurku. Dzięki dopracowanej scenie zwiedzający jest w stanie przenieść się w miejscu i czasie.

Gracz podczas rozgrywki musi umieć przewracać strony, robić zdjęcia, czy chwytać przedmioty i umieć odpowiadać na zadawane w aplikacji pytania. Aby było to możliwe nawet dla osób, które nie miały wcześniej styczności z grami czy wirtualną rzeczywistością przygotowaliśmy samouczek, który wprowadza do gry.

Wszystkie te zabiegi sprawiły, że uczestnicy doświadczenia, niezależnie od wieku, ściągają gogle będąc pod głębokim wrażeniem rozgrywanej sceny. To przykład jak wirtualna rzeczywistość może przyczynić się do oddania realnych emocji.

Aplikacja została przygotowana w dwóch językach oraz w wersji powyżej i poniżej 16 roku życia, ze względu na prezentowane mocne sceny.

Ciekawostką jest fakt, iż rozgrywka z gogli wirtualnej rzeczywistości prezentowana jest również na telewizorze z lat 70-tych, co wymagało konwersji sygnału cyfrowego na analogowy.

Krótka reklama Izby, prezentująca grę w Wirtualnej Rzeczywistości.

Zrzuty ekranu z aplikacji na gogle wirtualnej rzeczywistości.

Kadry przygotowanej animacji.

Produkcja animacji i aplikacji

Jedną z najważniejszych informacji, którą inwestor chciał w jasny sposób zakomunikować zwiedzającym, były plany ataku ZSRR na Europę Zachodnią, w którym Polska miała mieć istotny udział. Dotychczas służyła do tego oryginalna wojskowa mapa z lat 70-tych, jednak z racji swojego charakteru i ogromu informacji tam naniesionych nie jest zbyt czytelna. Aby łatwiej wyobrazić sobie plany działań wojennych przygotowaliśmy animację, która krok po kroku przedstawiała ruchy wojsk. Animacja podzielona jest na sceny, którą kontroluje czerwony przycisk, umieszczony na obudowie kiosku multimedialnego (można również korzystać ze strzałek). Dzięki tej produkcji kustosz w łatwy sposób może wytłumaczyć czego dotyczyły plany nawet gościom z zagranicy, które często wcześniej w ogóle nie znały tematu.

Animacja przygotowana na projekcję sterowana jest przez jedną z czterech aplikacji katalogowych, przeznaczonych na ekrany dotykowe. Aplikacje zostały przygotowane jako kompendium wiedzy oraz baza niepublikowanych wcześniej zdjęć i filmów. Jedna z nich służy również jako stanowisko sterujące projekcjom filmowym podczas organizowanych przez klienta seansów.

Aplikacje przygotowane są w dwóch językach. Prezentują opisy, zdjęcia i filmy. Do każdego stanowiska podpięte są słuchawki.

Zrzuty ekranu aplikacji.

Zakres działań:

  • zwymiarowanie pomieszczeń przeznaczonych na ekspozycję, stworzenie modeli 3d pomieszczeń
  • zapoznanie się z wiedzą merytoryczną i stałe konsultacje z inwestorem
  • wykonanie projektu aranżacji przestrzeni, w tym dobór elementów multimedialnych
  • przygotowanie scenariusza wystawy
  • szacunkowy kosztorys przedsięwzięcia
  • realizacja części aranżacyjnej wystawy: produkcja i dostawa sprzętu multimedialnego i aplikacji, produkcja fototapet, wydruków, dostawa i montaż
  • realizacja animacji prezentującej plany III wojny światowej
  • realizacja doświadczenia na gogle wirtualnej rzeczywistości

Chcesz zrealizować podobny projekt? Skontaktuj się z nami.
Chętnie przedstawimy nasze pomysły na spotkaniu.

GALERIA – WIZUALIZACJE

GALERIA – OTWARCIE