KLIENT: MUZEUM ZIEMI BIECKIEJ

Projekt i przygotowanie aplikacji do stanowiska wirtualnej rzeczywistości, opracowanie aplikacji na kiosk interaktywny oraz stanowisko audio. Dostawa sprzętu multimedialnego.

Aplikacje dotykowe

Kompleksowo zrealizowaliśmy dostawę sprzętu i aplikacji multimedialnych dla Muzeum Ziemi Bieckiej. W ramach projektu przygotowaliśmy spacer na gogle wirtualnej rzeczywistości, 5 aplikacji przeznaczonych na kiosk interaktywny oraz opowieść lektorską o aptece z XIX w. Byliśmy również odpowiedzialni za dobór i dostarczenie sprzętu multimedialnego, w tym dedykowaną zabudowę stanowisk. Multimedialne aplikacje stały się częścią zmodernizowanej ekspozycji  „Tradycje aptekarskie Biecza”.

Wirtualny Spacer
Wirtualny Spacer
Aplikacje dotykowe
Makieta 3d
Aplikacje dotykowe
Aplikacje dotykowe
Scenariusze wystaw
Aplikacje dotykowe
Scenariusze wystaw

Biecz słynie z bogatych tradycji farmaceutycznych. To tam, w 1557 roku, powstała w pierwsza apteka w regionie. Miała swoją siedzibę w kamienicy zwanej Domem z Basztą. Dziś mieści się w nim oddział Muzeum Ziemi Bieckiej, w którym możemy zobaczyć między innymi wnętrze dawnej apteki, historyczne laboratorium oraz surowce i sprzęty wykorzystywane w farmacji na przestrzeni wieków. W ramach modernizacji tej ekspozycji kompleksowo przygotowaliśmy stanowiska multimedialne, które uzupełniają zakres wystawy i dostarczają zwiedzającym nowych wrażeń.

Wirtualny spacer – case study

Korzenie farmacji przenikają się ze światem mistycznej alchemii. Dawne aptekarskie laboratoria wypełnione były charakterystycznym sprzętem i półproduktami rzadko dziś kojarzonymi z wytwarzaniem leków. Cechowała je specyficzna tajemnicza aura, niczym z baśni czy gry science fiction. Uznaliśmy, że doskonale byłoby dać zwiedzającym możliwość zanurzenia się w tej rzeczywistości przy pomocy specjalnych gogli, by mogli poczuć magię miejsc, które dały początek współczesnej farmacji.

Pracę rozpoczęliśmy od zebrania materiałów, które pozwoliły nam stworzyć trójwymiarowe modele dawnej pracowni i znajdujących się w niej przedmiotów. Piece, naczynia, czaszki, narzędzia, ławy, stoły, półki uginające się pod ciężarem butelek, ksiąg i innych szczegółów – całe wyposażenie laboratorium trzeba było stworzyć od zera na podstawie zgromadzonych materiałów, a każdy odtworzony detal musiał mieć solidne merytoryczne podstawy.

W pierwszej kolejności bazowaliśmy na licznych eksponatach Muzeum. Wiele z nich posłużyło za wzorce widocznych podczas spaceru przedmiotów. Bardzo pomocny w przygotowaniu aplikacji był też opisowy materiał tekstowy dostarczony nam przez Muzeum. Stał się on podstawą nagrania lektorskiego, które uzupełnia spacer  i wskazał kierunek dalszych poszukiwań referencyjnych grafik. Inspiracją były także dzieła malarzy z tamtej epoki, które obrazowały pracę alchemików. Wszystkie cechowały się nieco mrocznym klimatem, aurą tajemniczości, którą chcieliśmy oddać w wirtualnym spacerze.

Równolegle z modelowaniem trwały prace nad nagraniem lektorskim. Kluczowe było takie dopasowanie wirtualnej wycieczki oraz scenariusza pokazu, aby ściśle współgrały one  z treścią nagrania.

W kolejnym kroku, kiedy model 3D i nagranie lektorskie zostało zaakceptowane przez Muzeum, przystąpiliśmy do tworzenia interaktywnej prezentacji. Z dostępnych na rynku silników 3D wybraliśmy środowisko Unity 5. Opracowaliśmy kilkanaście skryptów sterujących pokazem. Przy pomocy Unity dodaliśmy też dynamiczne oświetlenie, które nadało pomieszczeniu zamierzony klimat i dopracowaliśmy tekstury poszczególnych modeli. Na koniec zoptymalizowaliśmy szybkość prezentacji dla jak największego komfortu użytkowania.

Tym sposobem finalnie udało się osiągnąć niezwykły efekt. Z przyjemnością obserwowaliśmy reakcje ze „spaceru” pracowników Muzeum i pierwszych gości zmodernizowanej ekspozycji. Niektórym „wycieczka” spodobała się tak bardzo, że ustawiali się w kolejce, żeby odbyć ją kilkukrotnie 🙂 W tym miejscu warto dodać, że do sterowania aplikacją służy zaledwie jeden przycisk. To ułatwia obsługę i zmniejsza potrzebę zaangażowania pracowników Muzeum, nawet w przypadku dużego zainteresowania goglami.

Aplikacja na kiosk interaktywny

W ramach projektu przygotowaliśmy także aplikację na kiosk interaktywny. Rozwija ona tematykę wystawy o zagadnienia związane z historią aptekarstwa i samego miasta. Znajduje się w niej aż 5 niezależnych od siebie modułów.

Pierwszy z nich pozwala zapoznać się z kartami starodruku Avicenny – jednego z najcenniejszych eksponatów muzeum. Prezentowane stronice, zdigitalizowane w wysokiej rozdzielczości można swobodnie powiększać, aby przyjrzeć się im dokładnie.

Drugi moduł prezentuje dawne metody leczenia, który w sposób szczegółowy pozwala zapoznać się ze stosowanymi dawniej moździerzami i puszczadle do krwi.

Trzeci moduł jest skierowany do dzieci i młodzieży. Specjalnie dla nich opracowana gra interaktywna, pozwala na przeprowadzenie kilku czynności, wg archiwalnej recepty, aby przyrządzić pigułki lecznicze. Użytkownicy za pomocą gestów dotykowych mieszają składniki, ubijają pistelem, wykorzystują pigulnicę i naczynie do złocenia. Co ciekawe każdy element prezentowany w grze ma swoje odzwierciedlenie w eksponatach znajdujących się w muzeum.

Kolejny moduł jest szczególnie interesujący, ponieważ prezentuje interaktywną makietę 3d dawnego Biecza. Udostępniony nam model, poddaliśmy obróbce, a następnie wykorzystaliśmy silnik Unity, aby stworzyć ciekawy system prezentacji najistotniejszych budynków miasta. Zwiedzający może się przyjrzeć jak przebiegały linie murów, jak wyglądał rynek i odnieść to do współczesnych realiów.

Ostatni moduł, to rozbudowana oś czasu. Biecz ma niezwykle ciekawą i obfitującą w interesujące fakty historię. Miasto odwiedzane było przez królów i królowe, miało status na równi z Krakowem. Doświadczane było również wielką ilością epidemii, które doprowadziły w pewnym momencie do prawie całkowitego wymarcia mieszkańców miasta.

Kiosk interaktywny to również realizacja dedykowanej obudowy, która koresponduje z zakupionymi gablotami tradycyjnymi.

Słuchowisko o XIX wiecznej aptece

W ramach projektu dostarczyliśmy również sprzęt nagłaśniający i stworzyliśmy słuchowisko, w którym lektor opowiada o pracy XIX wiecznych aptekarzy, przy akompaniamencie ścieżki muzyczno – dźwiękowej, która pozwala zwiedzającym przenieść się do tamtych czasów.

Zakres działań:

  • Stworzenie modelu 3D dawnej pracowni alchemicznej wraz z wyposażeniem
  • Przygotowanie nagrania lektorskiego
  • Oprogramowanie wirtualnego spaceru
  • Projekt graficzny i funkcjonalny aplikacji na kiosk interaktywny
  • Oprogramowanie i instalacja aplikacji na urządzeniu
  • Stworzenie dedykowanej gry dla dzieci
  • Stworzenie interaktywnej makiety 3d miasta
  • Dobór i dostawa sprzętu multimedialnego
  • Dedykowana obudowa kiosku interaktywnego
  • Dostawa stanowiska audio i nagrania lektorskiego wraz z podkładem muzyczno – dźwiękowym

Chcesz zrealizować podobny projekt? Skontaktuj się z nami.
Chętnie przedstawimy nasze pomysły na spotkaniu.