KLIENT: MUZEUM ZIEMI BIECKIEJ
Projekt i przygotowanie aplikacji do stanowiska wirtualnej rzeczywistości, opracowanie aplikacji na kiosk interaktywny oraz stanowisko audio. Dostawa sprzętu multimedialnego.

Kompleksowo zrealizowaliśmy dostawę sprzętu i aplikacji multimedialnych dla Muzeum Ziemi Bieckiej. W ramach projektu przygotowaliśmy spacer na gogle wirtualnej rzeczywistości, 5 aplikacji przeznaczonych na kiosk interaktywny oraz opowieść lektorską o aptece z XIX w. Byliśmy również odpowiedzialni za dobór i dostarczenie sprzętu multimedialnego, w tym dedykowaną zabudowę stanowisk. Multimedialne aplikacje stały się częścią zmodernizowanej ekspozycji „Tradycje aptekarskie Biecza”.









Biecz słynie z bogatych tradycji farmaceutycznych. To tam, w 1557 roku, powstała w pierwsza apteka w regionie. Miała swoją siedzibę w kamienicy zwanej Domem z Basztą. Dziś mieści się w nim oddział Muzeum Ziemi Bieckiej, w którym możemy zobaczyć między innymi wnętrze dawnej apteki, historyczne laboratorium oraz surowce i sprzęty wykorzystywane w farmacji na przestrzeni wieków. W ramach modernizacji tej ekspozycji kompleksowo przygotowaliśmy stanowiska multimedialne, które uzupełniają zakres wystawy i dostarczają zwiedzającym nowych wrażeń.
Wirtualny spacer – case study
Korzenie farmacji przenikają się ze światem mistycznej alchemii. Dawne aptekarskie laboratoria wypełnione były charakterystycznym sprzętem i półproduktami rzadko dziś kojarzonymi z wytwarzaniem leków. Cechowała je specyficzna tajemnicza aura, niczym z baśni czy gry science fiction. Uznaliśmy, że doskonale byłoby dać zwiedzającym możliwość zanurzenia się w tej rzeczywistości przy pomocy specjalnych gogli, by mogli poczuć magię miejsc, które dały początek współczesnej farmacji.
Pracę rozpoczęliśmy od zebrania materiałów, które pozwoliły nam stworzyć trójwymiarowe modele dawnej pracowni i znajdujących się w niej przedmiotów. Piece, naczynia, czaszki, narzędzia, ławy, stoły, półki uginające się pod ciężarem butelek, ksiąg i innych szczegółów – całe wyposażenie laboratorium trzeba było stworzyć od zera na podstawie zgromadzonych materiałów, a każdy odtworzony detal musiał mieć solidne merytoryczne podstawy.
W pierwszej kolejności bazowaliśmy na licznych eksponatach Muzeum. Wiele z nich posłużyło za wzorce widocznych podczas spaceru przedmiotów. Bardzo pomocny w przygotowaniu aplikacji był też opisowy materiał tekstowy dostarczony nam przez Muzeum. Stał się on podstawą nagrania lektorskiego, które uzupełnia spacer i wskazał kierunek dalszych poszukiwań referencyjnych grafik. Inspiracją były także dzieła malarzy z tamtej epoki, które obrazowały pracę alchemików. Wszystkie cechowały się nieco mrocznym klimatem, aurą tajemniczości, którą chcieliśmy oddać w wirtualnym spacerze.
Równolegle z modelowaniem trwały prace nad nagraniem lektorskim. Kluczowe było takie dopasowanie wirtualnej wycieczki oraz scenariusza pokazu, aby ściśle współgrały one z treścią nagrania.
W kolejnym kroku, kiedy model 3D i nagranie lektorskie zostało zaakceptowane przez Muzeum, przystąpiliśmy do tworzenia interaktywnej prezentacji. Z dostępnych na rynku silników 3D wybraliśmy środowisko Unity 5. Opracowaliśmy kilkanaście skryptów sterujących pokazem. Przy pomocy Unity dodaliśmy też dynamiczne oświetlenie, które nadało pomieszczeniu zamierzony klimat i dopracowaliśmy tekstury poszczególnych modeli. Na koniec zoptymalizowaliśmy szybkość prezentacji dla jak największego komfortu użytkowania.
Tym sposobem finalnie udało się osiągnąć niezwykły efekt. Z przyjemnością obserwowaliśmy reakcje ze „spaceru” pracowników Muzeum i pierwszych gości zmodernizowanej ekspozycji. Niektórym „wycieczka” spodobała się tak bardzo, że ustawiali się w kolejce, żeby odbyć ją kilkukrotnie 🙂 W tym miejscu warto dodać, że do sterowania aplikacją służy zaledwie jeden przycisk. To ułatwia obsługę i zmniejsza potrzebę zaangażowania pracowników Muzeum, nawet w przypadku dużego zainteresowania goglami.
Aplikacja na kiosk interaktywny
W ramach projektu przygotowaliśmy także aplikację na kiosk interaktywny. Rozwija ona tematykę wystawy o zagadnienia związane z historią aptekarstwa i samego miasta. Znajduje się w niej aż 5 niezależnych od siebie modułów.
Pierwszy z nich pozwala zapoznać się z kartami starodruku Avicenny – jednego z najcenniejszych eksponatów muzeum. Prezentowane stronice, zdigitalizowane w wysokiej rozdzielczości można swobodnie powiększać, aby przyjrzeć się im dokładnie.
Drugi moduł prezentuje dawne metody leczenia, który w sposób szczegółowy pozwala zapoznać się ze stosowanymi dawniej moździerzami i puszczadle do krwi.
Trzeci moduł jest skierowany do dzieci i młodzieży. Specjalnie dla nich opracowana gra interaktywna, pozwala na przeprowadzenie kilku czynności, wg archiwalnej recepty, aby przyrządzić pigułki lecznicze. Użytkownicy za pomocą gestów dotykowych mieszają składniki, ubijają pistelem, wykorzystują pigulnicę i naczynie do złocenia. Co ciekawe każdy element prezentowany w grze ma swoje odzwierciedlenie w eksponatach znajdujących się w muzeum.
Kolejny moduł jest szczególnie interesujący, ponieważ prezentuje interaktywną makietę 3d dawnego Biecza. Udostępniony nam model, poddaliśmy obróbce, a następnie wykorzystaliśmy silnik Unity, aby stworzyć ciekawy system prezentacji najistotniejszych budynków miasta. Zwiedzający może się przyjrzeć jak przebiegały linie murów, jak wyglądał rynek i odnieść to do współczesnych realiów.
Ostatni moduł, to rozbudowana oś czasu. Biecz ma niezwykle ciekawą i obfitującą w interesujące fakty historię. Miasto odwiedzane było przez królów i królowe, miało status na równi z Krakowem. Doświadczane było również wielką ilością epidemii, które doprowadziły w pewnym momencie do prawie całkowitego wymarcia mieszkańców miasta.
Kiosk interaktywny to również realizacja dedykowanej obudowy, która koresponduje z zakupionymi gablotami tradycyjnymi.
Słuchowisko o XIX wiecznej aptece
W ramach projektu dostarczyliśmy również sprzęt nagłaśniający i stworzyliśmy słuchowisko, w którym lektor opowiada o pracy XIX wiecznych aptekarzy, przy akompaniamencie ścieżki muzyczno – dźwiękowej, która pozwala zwiedzającym przenieść się do tamtych czasów.
Zakres działań:
- Stworzenie modelu 3D dawnej pracowni alchemicznej wraz z wyposażeniem
- Przygotowanie nagrania lektorskiego
- Oprogramowanie wirtualnego spaceru
- Projekt graficzny i funkcjonalny aplikacji na kiosk interaktywny
- Oprogramowanie i instalacja aplikacji na urządzeniu
- Stworzenie dedykowanej gry dla dzieci
- Stworzenie interaktywnej makiety 3d miasta
- Dobór i dostawa sprzętu multimedialnego
- Dedykowana obudowa kiosku interaktywnego
- Dostawa stanowiska audio i nagrania lektorskiego wraz z podkładem muzyczno – dźwiękowym
Chcesz zrealizować podobny projekt? Skontaktuj się z nami.
Chętnie przedstawimy nasze pomysły na spotkaniu.