Project Description
KLIENT: SKANSEN W SIDZINIE – MUZEUM KULTURY LUDOWEJ
Przygotowanie aplikacji multimedialnych, realizacja filmowa, stworzenie hologramu, nagrania lektorskiego oraz dostawa sprzętu multimedialnego do zabudowy.


U góry: Przed i po instalacji stanowiska; u dołu: fragment słuchowiska
Sprzęt i aplikacje multimedialne
W pierwszej połowie 2018 roku udało nam się wygrać przetarg na dostawę sprzętu i aplikacji multimedialnych do Skansenu w Sidzinie. Dostarczone przez nasza firmę urządzenia przeznaczone były do zabudowy po stronie inwestora. W związku z tym utrzymywaliśmy stałą współpracę z wykonawcą stylizowanych na dawne, drewnianych obudów dla monitorów dotykowych oraz komputerów.
W ramach tworzenia aplikacji przygotowaliśmy kilka stanowisk. Zaczęliśmy od zaprojektowania identyfikacji wizualnej, która obowiązywała we wszystkich urządzeniach i była spójna z duchem skansenu. Zaproponowaliśmy projekt logotypu, który pojawił się w aplikacji, a następnie przedstawiliśmy poszczególne grafiki dla ekranów, które zostały zaakceptowane.
Dla pierwszego stanowiska wykonaliśmy interaktywną mapę, która przedstawiała do wyboru: teren skansenu, gminę, powiat oraz skanseny małopolski. Na każdej z nich znajdowały się punkty aktywne – inne w zależności od dokonanego wyboru.
Drugie stanowisko to interaktywna oś czasu, która przedstawiała dzieje Sidziny, a po wybraniu daty prezentowała zdjęcia i filmy (np. z rekonstrukcji wojennej, która odbyła się w skansenie). Oprócz linii czasu użytkownik miał dostęp do katalogu zdjęć w podziale na różne kategorie.
Trzecia aplikacja pozwalała wysłuchać Sidzińskich legend, a równocześnie prezentowała związane z nimi ilustracje. W produkcję nagrań zaangażowaliśmy profesjonalnego aktora oraz kompozytora, który ożywił czytany tekst poprzez dobór efektów dźwiękowych oraz odpowiedniej muzyki.

U góry: zrzuty ekranów aplikacji
Gry dla dzieci
Ciekawym wyzwaniem było dla nas stworzenie dwóch gier dla dzieci. Jedna dotyczyła tradycyjnego stroju sidzińskiego i polegała na dobraniu odpowiednich elementów garderoby. Druga była znacznie bardziej skomplikowana i przedstawiała ścieżkę czynności potrzebnych do stworzenia wełnianych nici.
W przypadku ubieranki sfotografowaliśmy zgromadzone przez inwestora stroje i na tej podstawie oraz na podstawie dokumentacji merytorycznej, znalezionej online stworzyliśmy rysunki poszczególnych elementów (pasujących i nie pasujących) dla stroju dla kobiety i mężczyzny. Powstały one w taki sposób, aby stylistyką przemawiały do młodszego odbiorcy. Następnie oprogramowaliśmy aplikację, tak aby za pomocą dotyku można było przeciągać stroje z wirtualnej szafy na postacie.
Powstawanie nici wełnianych, to proces składający się z dziewięciu czynności, począwszy od strzyżenia owiec, przez gremplowanie i nawijanie na kołowrotek wełny, aż po jej moczenie i farbowanie. Każda z tych czynności została przedstawiona w formie osobnej, interaktywnej sceny, w formie animowanego rysunku. Każda ze scen posiadała inną formę interakcji na ekranie dotykowym, dzięki czemu użytkownik był ciągle zainteresowany tym, co dzieje się na ekranie. Efektem końcowym było powstanie jednej z trzech losowych części ubrania, zrobionych na drutach, w wybranym przez gracza kolorze.
Taka forma gier dla dzieci jest kwintesencją uczenia przez zabawę, ponieważ przedstawiały wiedzę za pomocą interaktywnej formy.

Projekt logotypu

Zrzuty ekranu z gier dla młodszych odbiorców

Stanowisko z hologramem w dedykowanej obudowie
Realizacja filmowa i hologram
Realizacja filmowa szczególnie spodobała się inwestorowi. Dziesięciominutowa etiuda została przygotowana w oparciu o tekst pisany wierszem w lokalnej gwarze. Zdjęcia do filmu powstawały dwa dni i obejmowały wszystkie czynności związane z wyrobem tkanin lnianych. Wyreżyserowaliśmy sceny przedstawiające sianie i zbieranie lnu, gremplowanie, powstawanie nici, moczenie w rzece, suszenie, itd.
Za pomocą ujęć z drona i plastycznych kadrów wprowadziliśmy widza w odchodzący w przeszłość świat, którego tradycje pielęgnowane są m.in. przez Koło Gospodyń Wiejskich, które udało się namówić do współpracy. Całość okraszona odpowiednim podkładem muzycznym tworzy niezwykle oniryczną produkcję, którą obejrzeć można w jednej ze skansenowskich chałup.
Druga realizacja filmowa związana była z produkcją hologramu. Za pomocą mobilnego studia bluebox (użyliśmy niebieskiego tła ze względu na prezentowane w filmie zielone rośliny) nagraliśmy opowieść gospodyni. Przedstawia ona widzowi w zabawny sposób rodzaje ziół i specyfiki z nich wytwarzane. Taki materiał został poddany obróbce i przygotowany do odtwarzania na projekcji. W samym stanowisku wykonaliśmy specjalną szybę z folią holograficzną, na którą rzucany był przygotowany film. Całość została zamknięta w stylizowanej obudowie. Od teraz hologram można oglądać w jednej z izb skansenu.
Fragment realizacji filmowej
Zakres działań:
- Identyfikacja wizualna
- Projekt graficzny i funkcjonalny aplikacji
- Autorskie ilustracje w grach dla dzieci
- Zakup sprzętu multimedialnego do zabudowy (ekrany dotykowe, komputery, projektory, głośniki, itp.)
- Dostawa i montaż
- Oprogramowanie i instalacja aplikacji na urządzeniach
- Realizacja etiudy filmowej, wykorzystujące m.in. ujęcia z drona
- Realizacja stanowiska holograficznego
- Nagranie słuchowisk (lektor + udźwiękowienie)
Chcesz zrealizować podobny projekt? Skontaktuj się z nami.
Chętnie przedstawimy nasze pomysły na spotkaniu.